Als er een macbook over de dam is...

Door Wiebbe op zondag 4 april 2010 10:07 - Reacties (40)
Categorie: Random, Views: 5.735

Zo, hier ben je dan opeens weer na bijna 1 jaar lang. Qua Android ontwikkeling is het best hard gegaan, na mijn "simpele" tutorials ben ik verder gegaan met Android T-Belstatus en daarna met Treintijden. Ondanks dat, wil ik het niet hebben over Android of zelfs over Java!

Sinds mijn vorige post ben ik begonnen als docent Informatica op een middelbare school. Erg leuk werk om kids van 15/16 (ook al mag ik ze van hun geen kids meer noemen, ze zitten tenslotte al in 4/5Havo ;) ) te leren wat programmeren nou een beetje inhoudt en om ze alvast een basis mee te geven voor het HBO.

Maar naast het lesgeven doe ik ook aan systeembeheer/applicatiebeheer/werkplekbeheer, echt zo'n mengelmoesje aan beheer "dingen". En het verhaal waar ik het nu over ga hebben is een situatie die mij vreselijk irriteert!

Blijkbaar is het zo in het onderwijs (ondanks de financiŽle crisis ed :P) dat er toch nog overal potjes met geld liggen. Zo ook dus bij mij op school. Met dit potje met geld is besloten om voor al het personeel een regeling aan te bieden:

Elk personeels lid mag een keuze maken tussen een fiets of een laptop op kosten van de school. Deze worden uiteraard alleen maar zakelijk gebruikt ;). Aangezien ons gehele netwerk draait op Windows was de keuze voor een laptop met Windows nogal snel gemaakt. Wij hebben op alle workstations Windows XP (met uitzondering van mijn werkbak, die heeft Windows 7 aangezien beheren van Windows 2008 irritant is met de oude RSAT tools!) en 99% van mijn collega docenten hebben thuis en op school alleen met Windows XP gewerkt.

Qua budget is er 749 euro per docent gereserveerd, ruim voldoende voor een lekkere laptop waar je goed op kan officen, powerpointen en nog meer simpele dingen.

Maar aangezien mensen een gegeven paard altijd in de bek moeten kijken, krijg je bij een aantal alternatievelingen gezeik dat het een Windows laptop is geworden.. Goed, ik kan het me voorstellen dat je graag een macbooc wil hebben als je thuis en qua werk alleen met Mac's werkt. Het zijn vooral mensen in de techniek/muziek die een Apple willen hebben, iets wat ook komt door de software die daar beschikbaar is.

Helaas is het zo dat die mensen ook meteen de leken van de school gaan proberen te overtuigen dat een Apple toch echt beter is dan Windows. Dus wat gebeurt er nu?

Na het mailtje over de keuze, krijg je nu een "Allen Beantwoorden" mail wisseling over de gehele school over de Apple laptops. En dan krijg je (logischerwijs) vragen als:
Is het heel moeilijk en kostbaar de programma's die we nodig hebben, Office 2007 en toegang tot het school domein te installeren?
Ja leuk.. Maar nu gaan dus mensen die nog nooit met Apple hebben gewerkt kiezen voor een Apple? Ik heb ze allemaal heel duidelijk gemaakt dat de helpdesk op school ze 0% zal gaan helpen met het gebruik van hun Apple.. Maar aangezien door de Apple fanaten altijd wordt vertelt hoe simpel en snel Apple te gebruiken is moet dat wel perfect zijn :/

Ik heb nu al genoeg aanmeldingen van gebruikers die al niet hun wachtwoord in windows kunnen wijzigen aan de hand van de GPO (8 tekens, 1 hoofdletter, 1 kleine letter en een getal) en die gaan nu een totaal nieuw systeem gebruiken? Hoe goed Apple ook is, een drempel om het nieuwe systeem te leren is er altijd...

Maar goed, de keuze is gemaakt ,ze gaan voor de Apple. Als het aan mij had gelegen had ik de mensen niet een de keuze geboden, een Windows laptop/Fiets.. thats it! Maar helaas werkt het dus niet zo! Ik ben erg benieuwd wat voor prachtige situaties we gaan krijgen en of de "Apple boys" in school de ondersteuning gaan bieden voor de installatie/hulp van de software :P

Dit is trouwens geen Apple bash maar meer een "stomme" gebruikers bash. Ik ben zelf altijd een Windows man geweest en heb niks met Apple.. maar aan sommige dingen irriteer ik me dan mateloos -_-

Volgende: Starcraft 2, Casten, Domotica, Android & Systeembeheer?! 03-'11 Starcraft 2, Casten, Domotica, Android & Systeembeheer?!
Volgende: Android, Eieren, Services en Actions? 06-'09 Android, Eieren, Services en Actions?

Reacties


Door Tweakers user Arthua, zondag 4 april 2010 10:38

Hopelijk ben je een goeie leraar, want bij ons op school is het echt ruk. Mensen denken bij hun profielkeuze; oh ik moet nog een vak? Nou dan neem ik wel informatica! Daar was ik zo goed in de brugklas. Blijkt dat het in de bovenbouw over programmeren en processors(of is het processoren?) gaat. Zit je dan met allemaal meisjes (jongens kiezen wat bewuster, als je informatica neemt ben je een loser WTF?) die echt Šlles vragen |:(
.
Maarja bij ons op school kan je geloof ik wel een fiets v/d zaak nemen, maar niemand doet dat want het budget is nogal laag en iedereen gaat met de auto.

Keep up the good work!

Door Tweakers user Mr.Qips, zondag 4 april 2010 10:40

Mijn gedachte ging juist andersom: mijn zusjes Windows-laptop stopte er om de week mee. Dat is niet handig, als ze die voor school e.d. nodig heeft en ik in Delft zit te studeren en dus alleen in het weekend tijd heb om dingen te fixen. Toen deze laptop het finaal begeven had, heb ik haar aangeraden om eens naar een Macbook te kijken, want die zouden simpeler werken. Zo gezegd, zo gedaan. Nul problemen sindsdien :) . Ik moest alleen op zoek naar een nieuwe MSN-client en P2P-programma, maar het apparaat heeft het nooit af laten weten.

Maargoed, ik snap dat het voor een systeembeheerder behoorlijk frustrerend is als iedereen opeens op een ander systeem overstapt. Toch lijkt het me ook jouw taak om dat nieuwe systeem te integreren, niet? Als daar meer tijd in gaat zitten, dan is dat gewoon de domme schuld van diegene die deze regeling bedacht heeft.

Door Tweakers user LuckY, zondag 4 april 2010 10:41

Zo moeilijk is het niet om een apple te integreren in je Windows domein, maar als je het niet al te brak geconfigged heb. Mag jij ze toch toevoegen, ze hebben immers een delegated account nodig om aan te melden op het domein O-) . Aan jou de keuze of ze erop komen of niet.
En hoe ga je het met de licenties doen :) zijn die ook meegerekend in die prijs of?

Door Tweakers user Ruud, zondag 4 april 2010 10:43

Helemaal mee eens, ook al ben ik fervent Apple-computer-gebruiker. Een Apple heeft waarschijnlijk een leercurve die iets minder stijl is voor de basisdingen maar ook lastige zaken zijn voor een normale gebruiker niet te doen. Ga maar eens in de terminal iets regelen als leek....

Hetzelfde zie je met de iPhone overigens. Mensen van 70+ met een iPhone moeten niet naar hun kleinkinderen luisteren! Zo'n toestel is niets voor iemand die er niet mee wil internetten, niet weet wat youtube is en e-mailen eerder een hel dan hemel op aarde is... Maar ja, de iPhone wordt 90% vd keren dan ook niet gekocht vanwege zijn eigenschappen maar vanwege het imago.

A big no-no for me!

Door Tweakers user ZpAz, zondag 4 april 2010 10:54

Helemaal mee eens, ook al ben ik fervent Apple-computer-gebruiker. Een Apple heeft waarschijnlijk een leercurve die iets minder stijl is voor de basisdingen maar ook lastige zaken zijn voor een normale gebruiker niet te doen. Ga maar eens in de terminal iets regelen als leek....
En hoevaak moet je als leek iets regelen in de terminal? Nooit dus.

Door Tweakers user Wiebbe, zondag 4 april 2010 10:55

@Mr. Qips:

Ja, een Apple kan ook heel fijn zijn in gebruik, zo lang je maar iemand hebt om op terug te vallen. Maar in 95% van de gevallen is de buurjongen om de hoek, het slimme neefje of de slimme collega een Windows gebruikers en kan hij niet even simpel uitleggen hoe je iets moet doen op een Apple.

Tja, de gene die de regeling bedenkt is over het algemeen de directie natuurlijk, en daar heb ik niks mee te maken ;)

@LuckY

Dat kan wel zo zijn, maar ik weet niet hoe een Apple omgaat met GPO's, Group Preferences, Login scripts en virus scanners. Hoe kan ik dan nog de integriteit van het netwerk garanderen? Lijkt me een moeilijk zaak :P

De licenties van de software mogen de gebruikers zelf gaan aanschaffen via Slim. Daar is office 2008 maar iets van 25 euro ofzo. Maar de installatie en configuratie ervan mogen ze lekker zelf doen :P

@Ruud

Ja dat is precies mijn punt. Apple kan dan wel heel mooi zijn, maar de meeste mensen kunnen net pas een beetje omgaan met Windows. Waarom dan overstappen op Apple? Omdat het zo mooi is?

Door Tweakers user LuckY, zondag 4 april 2010 11:05

@LuckY

Dat kan wel zo zijn, maar ik weet niet hoe een Apple omgaat met GPO's, Group Preferences, Login scripts en virus scanners. Hoe kan ik dan nog de integriteit van het netwerk garanderen? Lijkt me een moeilijk zaak :P

De licenties van de software mogen de gebruikers zelf gaan aanschaffen via Slim. Daar is office 2008 maar iets van 25 euro ofzo. Maar de installatie en configuratie ervan mogen ze lekker zelf doen :P
Sophos heeft een Ok virusscanner voor mac, je kan ze het beste in een aparte OU zetten waar dan niet de GPO's opzitten of iets met WMI doen om zo te controleren of die ze moet toepassen. Tevens kan je wel zelf een bash(login) script maken. Echter, je hoeft toch allemaal te zorgen dat de fileservers gemount zijn (RMB op finder en dan iets met server zover ik het nog weet). En misschien iets met mail (entourage of gewoon webmail).
Tja integriteit garanderen kan je nooit, het is bekend dat een apple een kleinere attackvector heeft dan windows. Echter als je een beetje slimme gasten in je school hebt, met kennis van apple.. kan je genoeg rotzooi uithalen :) Misschien eens uit een potje een apple beheer cursus doen, over de basics. Kan nooit slecht zijn.
Wat ik mij meer afvraag hoe zit het met het cijfersysteem kunnen ze daar met hun macbook bij, is het dan nog veilig :? Een applecert kan nooit verkeerd op je cv staan, er is vast wel een potje voor opleidingen ;)

Tja, en waarom ze een macbook willen? Een hype? een mogelijke status? Van hun kinderen die 60% op de laptop zitten? Je zou het beste gewoon een goed ICT-Beleid moeten opzetten waarin je het mogelijk verbied, mits je de kennis niet hebt.
En die apples ondersteunen ook gewoon RDP, dan kan je altijd nog mooie witte thinclients hebben ;) dan heb je er zelf weinig beheer over. Maar dan moet je wel met timesouts gaan spelen en lock policy's

[Reactie gewijzigd op zondag 4 april 2010 11:11]


Door Tweakers user Wiebbe, zondag 4 april 2010 11:08

Er wordt gebruik gemaakt van Magister, dat is een pakket dat via een website een silverlight 3.0 applicatie toont. Geen idee of dat lekker werkt op een Apple. De huidige Apple gebruikers zeggen dat het wel werkt, maar ik heb geen idee.

De vraag is natuurlijk of ik een Applecert wil gaan halen :+ Ik kan inderdaad opleidingen doen voor het beheer gedeelte maar dan doe ik liever wat windows achtig..

Door Tweakers user LuckY, zondag 4 april 2010 11:28

Tja, je kan altijd vragen of je 3 basic Support certificaten mag halen, desnoods via zelfstudie.
Dan kan je
Apple Certified Support Proffesional (ACSP)
En bijvooorbeeld [url="MCITP: Enterprise Desktop Administrator 7"]]MCITP: Enterprise Desktop Administrator 7[/url]
3 certificaten voor desktop beheer :) je hoeft zelfs niet de certs te halen, maar je kan het materiaal wel bestuderen :)
Hoeveel docenten zitten er dan op die school ? want bij ons hadden we vroeger toch echt een vaste beheerder :)


Ahh, dan is er geen hoge noodzaak, dan kan je ook altijd een apple proffesional inhuren :) aangezien het niet jou core werkzaamheden zijn.

[Reactie gewijzigd op zondag 4 april 2010 11:38]


Door Tweakers user Wiebbe, zondag 4 april 2010 11:37

We hebben het over 200+ personeel en 2000+ leerlingen, allemaal met hun eigen account/homefolder. Server beheer is uitbesteed, maar ik doe toch veel dingen zelf. Ook het maken van scripts/GPO's ben ik eigenlijk altijd mee bezig. Verder hebben we ook nog een fulltime werkplek beheerder die zich bezig houdt met het installeren van nieuwe images op pc's.

Door Tweakers user Blokker_1999, zondag 4 april 2010 11:47

Toch lijkt het me ook jouw taak om dat nieuwe systeem te integreren, niet?
Hoe kan je iets gaan integreren als je er zelf geen kennis van hebt? Hoe kan je ondersteuning geven als niemand van de helpdesk of het systeembeheer ervaring heeft met het platform?

Voor thuis kan een mac leuk zijn. Heb je een omgeving waar een mac meer gebruikt word, geen enkel probleem. Is heel je netwerk opgezet rondom het windows platform, laat je dan niet door de eindgebruikers zo een beslissing door je strot rammen.

btw, ik had voor de fiets gekozen .

Door Tweakers user boe2, zondag 4 april 2010 12:34

Wat ik me afvraag: Voor 749 euro heb je toch geen degelijke apple laptop? Voor dat bedrag heb je wel een pittig windows machientje.

Door Tweakers user Wiebbe, zondag 4 april 2010 12:40

@Boeboe

Ja klopt, 849 is het goedkoopst als je bij een onderwijsinstelling hoort. Ze moeten dus ook nog eens geld gaan bijleggen voor een Apple laptop. Nog iets waarvan ik niet snap dat mensen daar echt zin in hebben..

Door Tweakers user Petervanakelyen, zondag 4 april 2010 12:41

Kan je niet gewoon verplichten om ofwel voor de Windows laptop ofwel voor de fiets te kiezen? Ik zou me persoonlijk niet eens willen bezighouden met gebruikers die per se iets anders willen, als ze het zo graag willen moeten ze er thuis maar eentje gaan halen. Ze mogen al heel erg dankbaar zijn dat ze een laptop krijgen...

Door Tweakers user Wiebbe, zondag 4 april 2010 12:43

@Petervanakelyen

Daar ben ik het helemaal mee eens. Helaas ben ik niet de gene die dat besloten heeft. Ook de ICT coŲrdinator heeft erg duidelijk gemaakt dat wij geen ondersteuning ed gaan leveren.

Door Tweakers user jeroenr, zondag 4 april 2010 12:58

Tsja.. als je een auto van de zaak mag kiezen dan zou iedereen moord en brand schreeuwen als het alleen een Hyundai mocht zijn, maar bij computers is het ineens "normaal" dat je of je nou wil of niet WinDOS in je strot geramd krijgt. Kijk, dat je geen ondersteuning biedt, lijkt me niet meer dan normaal, maar wat is er mis mee om mensen gewoon aan te laten schaffen wat ze zelf willen?

Door Tweakers user kibber, zondag 4 april 2010 12:59

Ik denk dat dit een zeer onwenselijke situatie is. Al roep jij nu nog zo hard dat jij deze machines niet gaat ondersteunen, vroeg of laat ben jij degene bij wie de vragen terecht komen als iets niet werkt. Zodra blijkt dat mensen enkele van hun belangrijkste werkzaamheden niet meer kunnen doen omdat Apple het niet ondersteund ben jij vroeg of laat degene die verantwoordelijk geacht wordt. Want ja, besluit van de directie of niet. Jij staat het toe. Is dat een terechte redenering? Nee, totaal niet. Maar zo gaat het wel vrees ik. Misschien is het dus verstandig om heel duidelijk zwart op wit te stellen waar jou verantwoordelijkheden liggen.
Ik zou je sowieso adviseren om een pakket als VMware Fusion aan te schaffen waarmee ze Windows in een virtual machine kunnen draaien voor eventuele Windows-only werkzaamheden. Apple heeft speciale license deals voor onderwijsinstellingen weet ik toevallig.

@jeroenr
Opzich ben ik het (als Apple gebruiker) met je eens dat je zelf moet kunnen kiezen. Maar doe dat dan lekker voor je prive machine en niet je zakkelijke machine. Het is nu eenmaal een feit dat we in een Windows wereld leven. Dat wil niet zeggen dat we niet naar alternatieven mogen kijken maar in een zakelijke omgeving is het blind uitrollen van een nieuw systeem waarvan niet bekend is waar het wel/niet compatible mee is niet wenselijk, je kosten voor beheer kunnen dan echt uit de klauwen lopen.

[Reactie gewijzigd op zondag 4 april 2010 13:02]


Door Tweakers user Blokker_1999, zondag 4 april 2010 13:11

jeroenr, als je iets van de zaak krijgt, heb je maar al te vaak een beperkte keuze net omdat diversiteit vaak meer kosten met zich meebrengt.

Zeker als het binnen de bedrijfsomgeving zelf moet gebruikt en onderhouden worden dan wil je als beheerder net zoveel mogelijk uniformiteit om de kosten te drukken.

Bij ons in de firma staan als ik mag schatten iets van een 30 000 computersystemen en dat is volledig gestandariseerd. Je kan het je gewoon niet veroorloven van honderden verschillende systemen te onderhouden.

Door Tweakers user Wortelsoep, zondag 4 april 2010 15:09

Aan de ene kant begrijp ik je frustratie volkomen, aan de andere kant kun je het ook van de positieve kant bekijken: dit is een uitstekende mogelijkheid om wat nieuws te leren en jezelf te verrijken. Gezien de steeds stijgende populariteit van de Mac zulllen dit soort gemengde netwerken steeds vaker gaan voorkomen, dus dan is het mooi meegenomen (voor een evt. toekomstige job) als je er al iets van weet.
Aangezien je het niet tegen kunt houden zou ik je aanraden om het van de zonnige kant te zien: je kunt weer met wat nieuws knutselen, en omdat je op Tweakers zit ga ik ervan uit dat je dat leuk vindt.

Door Tweakers user LuckY, zondag 4 april 2010 15:39

Tsja.. als je een auto van de zaak mag kiezen dan zou iedereen moord en brand schreeuwen als het alleen een Hyundai mocht zijn, maar bij computers is het ineens "normaal" dat je of je nou wil of niet WinDOS in je strot geramd krijgt. Kijk, dat je geen ondersteuning biedt, lijkt me niet meer dan normaal, maar wat is er mis mee om mensen gewoon aan te laten schaffen wat ze zelf willen?
Er zijn _genoeg_ bedrijven waar je maar uit 1 of 2 merken mag kiezen.
En die keuze krijg je hier ook Of een laptop of een fiets :+

Door Tweakers user i-chat, zondag 4 april 2010 18:06

@jeroenr - het feit is (en blijft) - dat je als systeembeheerder altijd de lul bent,

mensen willen linux - en je krijgt het ding retour (hijs is kapot) - neej de bootloader was verkloot),

en ineens zijn ze vergeten dat je GEEN support leverd op linux, -

zo ken ik een beheerder die op een gegeven moment willens en wetens windows immages (terug) zette op linux laptops - toen deden ze het 'ineens' wel, waren ze alleen wel data kwijt want een xfs part leest erg lastig in windows.

ik heb hem 110% gelijk gegeven ondanks het feit dat ik nu niet bepaald fan ben van windows-only minded people. en heel goed begrijp dat mensen liever ubuntu gebruiken dan xp. - toch ... moet je als beheerder keuzes maken, en als je dan niet HEEL dik op je strepen staat zit je strax te kloten met windows software onder wine op een ubuntu install op iemands macbook-pro

Door Tweakers user fotografie999, zondag 4 april 2010 18:32

Ik vind ook dat dit eigenlijk idioot is mensen die niet eens weten waar een uit/aan knop zit een ander os laten leren
als je alles op windows hebt draaien waarom dan iedereen een macbook?
*ik moet eerlijk zijn zou zelf ook liever een mac book hebben

[Reactie gewijzigd op zondag 4 april 2010 19:31]


Door Tweakers user WeeJeWel, zondag 4 april 2010 21:32

Magister werkt prima op OSX, alleen silverlight installeren kan nogal hacky zijn.

Ik snap alleen niet waarom ze een apple mogen als het puur voor het werk is? Dan is de (muziek) software toch geen argument?

Door Tweakers user TimMer, zondag 4 april 2010 22:05

Ik snap alleen niet waarom ze een apple mogen als het puur voor het werk is? Dan is de (muziek) software toch geen argument?
Ik snap het wel: mensen zijn kuddedieren en Apple is momenteel overhyped. Iedereen denkt dat zelfs een aap er nog mee kan werken, maar dat valt vies tegen.

Door Tweakers user temp00, zondag 4 april 2010 22:24

Leuke blog.

Ik heb geen mening over (Apple) fanboy-zaken of over open staan voor andere software dan Windows software e.d., en heb dan ook helemaal geen zin om alle bash- of niet bash-reacties te lezen :), maar het zou wel leuk zijn als je over een tijdje een vervolg op dit blog post. Ben wel benieuwd hoe die nabcakes gebruikers zich weten te redden met een nieuw OS.

[Reactie gewijzigd op zondag 4 april 2010 22:28]


Door Tweakers user Wiebbe, zondag 4 april 2010 23:01

@WeeJeWel

Het zijn muziek docenten he? ;) Volgens hun (ik heb het nooit uitgezocht..) kunnen ze alleen werken met een Apple en niet met Windows. Daarom is het muziek lokaal ook de enige plek in de hele school met 6 Apple iMac's van 21 inch en een iMac docenten pc.

Deze zijn trouwens ook niet aangesloten op het Domein en de iMac voor de docenten dual boot Windows XP voor alle interne dingen.

Door Tweakers user bassie, zondag 4 april 2010 23:53

Op de middelbare hadden wij 1 oude lul die informatica gaf, en een beetje de ICT man van de school was. Zijn lessen waren verschikkelijk, het was programeren in apple basic op 1 of andere website, werken met visualcafe uit het boek turing (2001) dat ook al jaren oud is. En iets simpels met html. Dat alles moest op goedkope laptopjes die amper werkte, en meestal geen internet hadden. Terwijl er wel een lokaal was met 30 nieuw apples, maar dat was voor vwo |:(

Maar die man was ook apple fanboy, en volgens mij is hij ook de reden dat alle docenten een apple laptop hebben + 30 laptops voor studenten in 1 lokaal. Ik heb niks tegen het merk, maar 95% van de docenten+studenten gebruikte alleen maar windows xp. Dus waarom geld verspillen aan een apple + windows licentie als je voor minder geld een zelfde soort windows laptop kan kopen.

Een paar fanboys op de juiste plaats doet wonderen blijkbaar...

Door Tweakers user Fishticks, maandag 5 april 2010 00:17

Ja dat is precies mijn punt. Apple kan dan wel heel mooi zijn, maar de meeste mensen kunnen net pas een beetje omgaan met Windows. Waarom dan overstappen op Apple? Omdat het zo mooi is?
Ik vind windows7 er anders heel sexy uitzien :)

Door Tweakers user Wiebbe, maandag 5 april 2010 00:18

Ja, maar dat is Windows he? Dat zal altijd slecht blijven volgens bepaalde mensen :P

Door Tweakers user SnowLeopard, maandag 5 april 2010 13:13

net zoals het volgens bepaalde mensen beter is als het mac os. |:(
your point?

Door Tweakers user vehpol, maandag 5 april 2010 13:20

Even iets heel anders dan een Windows/Mac discussie: Je zou mijn kinderen hoe dan ook geen 'kids' mogen noemen, al zouden ze 1 jaar zijn. Buiten het feit dat 'kids' foutief Nederlands is, wat als docent eigenlijk al verwerpelijk is, is het ook nog eens zeer lelijk. Ik kan het taaltechnische artikel zo snel niet vinden, maar dat maakte ook (spreekwoordelijk) gehakt van 'kids'. Ik weet dat het bij een grote groep Nederlanders in zwang is, maar dat maakt iets nog niet juist. (al is dat verder een hele andere discussie die ik hier ook niet wil voeren)

[Reactie gewijzigd op maandag 5 april 2010 13:20]


Door Tweakers user Wiebbe, maandag 5 april 2010 13:57

Ik snap niet wat het probleem is met kids? Het gaat de leerlingen niet om het feit dat ik ze kids noem, als ik ze kinderen of jongeren noem dan schieten ze dezelfde modus in.. Het gaat ze om het feit dat ze zich al volwassen voelen terwijl ze in onze ogen nog hartstikke kind zijn ;)

Kids is gewoon een engels woord? En staat wat mij betreft gewoon voor kinderen, ik gebruik het ook gewoon als zodanig, als ik het over mijn kinderen heb tegen mijn vrouw zeg ik ook: "Schat, waar zijn de kids?" of "De kids liggen eindelijk in bed" (na een drukke dag ;P).

En ten tweede ben ik geen docent Nederlands.. Ik heb informatica gestudeerd en heb het de hele dag over informatica in Engelse termen. Als ik het over kids heb dan is dat echt geen probleem of denigrerend bedoelt. Of ik nou een docent ben of niet, ik ben ook nog gewoon een mens en nog een tweaker ook.

Ik vind het veel erger dat tegenwoordig 40% van de kinderen als dyslectisch wordt bestempeld en dat ik daar dan ook nog eens rekening mee moet gaan houden bij een toets over SQL. ("Ja ik wist niet meer met welke letters ik DISTINCT en SELECT moest schrijven..") Terwijl het in 95% van de gevallen volgens mij gewoon een kwestie is van leer en doorzettings vermogen om regels goed te leren.

Door Tweakers user ZpAz, maandag 5 april 2010 16:07

alleen silverlight installeren kan nogal hacky zijn.
? Daar is gewoon een standaard installer voor als alle andere.. niets hacky aan.

Door Tweakers user weebl15, maandag 5 april 2010 17:30

@vehpol

? wtf ?

Door Tweakers user Damwuppie, dinsdag 6 april 2010 12:12

Off topic)

Blijkbaar is het zo in het onderwijs (ondanks de financiŽle crisis ed :P) dat er toch nog overal potjes met geld liggen. Zo ook dus bij mij op school. Met dit potje met geld is besloten om voor al het personeel een regeling aan te bieden:

Die potjes kennen we ja, Weet je ook welke gelden er vanuit welk potjes komen?
Dit is een van de redenen waarom ik weiger nog langer scholen te beheren, of er uberhaupt maar een beheersactiviteit wil ontplooien.
De potjes zijn voor 99.9% bedoelt voor leerlingen, en niet voor leuke dingen voor leraren en/of ondersteunend personeel.
Er bestaat zelfs een basisschool (Zal geen namen noemen) waar leerlingen ZELF mogen zorgen voor potloden, pennen, gummetjes, en nog veeeel meer.

Don't get me wrong, gun iedereen een extratje, maar het overhevelen van potjes moet eens afgelopen zijn, er zijn stichtingen die beleggen gelden jaren, en romen doodleuk voorzieningen voor leerlingen af.

Door Tweakers user VVVJeroen, dinsdag 6 april 2010 15:50

Andere tip om meer informatie/controle te hebben op het financieel beleid: de MR. Binnen de MR worden de jaarrekeningen ed besproken en zullen dus ook dit soort potjes naar voren moeten komen (en andere beleids, personeels etc zaken). Je kan natuurlijk ook met een personeelslid spreken die lid is van de MR...

Zeker een aanrader om te doen (ook voor leerlingen ;)).
En om ook maar weer door te gaan voor de niet leerlingen/personeel: ook voor de ouders is er plaats binnen de MR (de verdeling is 50/25/25 docenten/ouders/leerlingen).

Door Tweakers user Damwuppie, dinsdag 6 april 2010 19:01

@VVVJeroen

Overkoepelende stichtingen zetten een financieel beleid uit, hoe of wat kwa gelden is niet meer te zien vanuit de MR.

Kreeg op een gegeven moment een berg geld voor een project en de opdracht om glasvezel aan te laten leggen binnen de school!!
Heb het een heel eind tegen kunnen houden maar er bestaat een basisschool in NL die een glasvezel netwerk heeft liggen, alleen wel een tekort aan potloden, pennen, fatsoenlijk meubilair, enzovoort.

Door Tweakers user Emile, woensdag 7 april 2010 08:43

Bij ons op school gebruikten alle docenten altijd Windows, maar nu zijn ze allemaal aan het overstappen op Macs. Laptopklassen hebben ook alleen maar Macs. De hele wereld is langzamerhand aan het overstappen op Macs. Voordat je het weet is het gebeurd met MS. :Y)

Door Tweakers user VVVJeroen, woensdag 7 april 2010 14:50

Overkoepelende stichtingen, altijd leuk inderdaad hoewel daarbinnen ůůk een MR vertegenwoordiging zou moeten zijn (wij hebben tenminste een GMR) maar dit maakt het dan weer een ver van mijn bed show/ondoorzichtig geheel wat toch weer directe invloed heeft op de scholen.

Qua laptopklassen, ik ben zelf van mening dan binnen de huidige klassen er al genoeg afleiding is en ik vermoed dat als je computers gebruikt er nůg meer mensen zitten te 'bubbleshooteren' wat m.i. niet positief kan zijn voor de leerresultaten. Wat ik zelf het probleem vind van het onderwijs is dat er weer eens iets nieuws opduikt wat dan "vernieuwend" is waarbij alle scholen eroverheen rollen die vervolgens met een beetje pech bergen geld kosten. Digitale methodes zijn geweldig bij een boek, maar zo'n licentie kost vervolgens wel weer geld nŠŠst de boekenkosten. Ook heb ik persoonlijk nooit het echte nut van een smartboard gezien, het merendeel van die dingen is niet fatsoenlijk uitgelijnd en een krijtbord is ontzettend goed leesbaar, i.t.t. beamers die elke paar jaar een nieuwe lamp (Š godsgruwelijk vermogen) nodig hebben omdat de lamp geen licht meer geeft.

Door Vincent, woensdag 7 april 2010 16:12

Mag ik het zo samenvatten: je vindt dat andere mensen niet de keuze moeten hebben, omdat je er zelf het nut niet van inziet?

Ik vind je verhaal nogal getuigen van een gebrek aan ambitie, en een beperkte blik. Iets wat ik wel vaker tegenkom bij systeembeheerders.

Reageren is niet meer mogelijk